Schouten introduceert eind 2021 vegan snack bij 'één van de grootste Nederlandse supermarktketens'

Het Giessense familiebedrijf Schouten Europe introduceert deze maand wereldwijd een 100% plantaardige pub food snack bij haar klanten binnen het retail, out-of-home en food-industriekanaal. In Nederland is de Krokante dipper zonder kip al verkrijgbaar bij supermarktketens Dirk en Deka. Eind dit jaar zal het product ook verkrijgbaar zijn bij één van de grootste Nederlandse supermarktketens. Welke dat is, houdt Schouten nog even geheim.

Het terugdringen van de consumptie van vlees wordt wereldwijd gezien als één van de belangrijkste pijlers om de klimaatverandering tegen te gaan. “Na de lockdowns keren de bezoekers gelukkig weer terug naar de horeca", zegt Schoutens productmanager Annemiek Vervoort. "Het bewustzijn over het belang van gezondere en duurzamere snacks is, bij zowel aanbieders als de consument, enorm gegroeid. Het genieten mag echter niet ontbreken. We bieden nu een product dat aan al deze criteria voldoet." Onderscheidend en uniek is de homestyle coating van het product. “Dit zorgt voor een krokante bite. Dit in combinatie met de malse structuur van de plantaardige kip en de licht pittige kruiding, maakt het een zeer smaakvol geheel’’, besluit Vervoort. De Krokante dipper zonder kip van Schouten heeft eiwitten uit tarwe, soja en erwt als basis en weegt 35 gram.


Kipvervangers

Kees van den Heuvel, Trade Marketeer bij Schouten, constateert dat vleesvervangers niet alleen meer bij de warme maaltijd worden gegeten. “De laatste jaren zien we dat consumenten steeds vaker eiwitrijke tussendoortjes nuttigen. Het groeiende plant-based aanbod in het Out-of-Home kanaal speelt hierbij een stimulerende rol’’. Onderzoeksbureau Markteffect stelt dat in Nederland 27% van de regelmatige eters van vleesvervangers (54% van de Nederlanders) wel eens vegetarische of plantaardige snacks eet en dat dit percentage jaarlijks toeneemt. Volgens onderzoeksbureau Markets and Markets vormt het productsegment kipvervangers wereldwijd veruit de grootste productgroep binnen de markt voor vleesvervangers. Het marktonderzoeksbureau verwacht dat het vervangen van kip in 2025 een omzet van ruim $13 miljard vertegenwoordigt.