top of page

Aandeel plantaardig in Nederlands retailkanaal nadert 'magische' 10%-grens

Zowel in omzet als in volume nadert het aandeel plantaardige producten in vergelijking met dierlijke in het Nederlandse retailkanaal de magische 10%. Door experts gezien als the transition-point-of-no-return. Dat blijkt uit de door IRI Worldwide beschikbaar gestelde cijfers over het eerste kwartaal, zo meldt de Green Protein Alliance.

"Een serieuze zaak", zegt Jeroen Willemsen, Eiwitcommissaris van Nederland, namens de Green Protein Alliance tegenover Vegan Business. "Terug naar een plantaardiger voedselpatroon heeft definitief de stap gemaakt naar serieus zaken doen. Elke ondernemer die nu nog denkt dat de eiwittransitie iets is van de toekomst, mist de boot." In vergelijking met het dezelfde periode in het jaar ervoor, daalden de vleesverkopen in het eerste kwartaal 2021 met ruim 3%, die van zuivel met meer dan 1%, terwijl de volumeverkopen voor plantaardige variaties op vlees en zuivel blijven stijgen met 10,4% respectievelijk 18%. De afzet van peulvruchten heeft de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt en COVID heeft deze groei alleen nog maar verder versterkt. Steeds meer mensen ontdekken peulvruchten, tegelijkertijd eet lang niet elke Nederlander wekelijks peulvruchten terwijl het Voedingscentrum dit wel aanbeveelt. De kunst is nu om de groei vast te houden en verder uit te bouwen. De Green Protein Alliance ziet dit als een opgave die zij als vereniging graag kracht bij zet.

Banner Vegan Business (2).png
adv banner 240x400.jpg
bottom of page