AH introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Albert Heijn lanceert een nieuw concept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen doen: AH Verpakkingsvrij. Klanten vullen een herbruikbare zak of pot met een product en komen zo met een stuk minder wegwerpverpakkingen thuis. "Samen beter eten bereikbaar maken voor iedereen, dat is waar we met Albert Heijn voor staan", zegt Marit van Egmond, CEO Albert Heijn.

"We stimuleren een gezonde levensstijl en willen de aarde beter achterlaten. Dat laatste doen we bijvoorbeeld door continu te kijken of we minder verpakkingsmateriaal kunnen gebruiken. Het mooie van dit concept is dat klanten producten gewoon in een eigen, herbruikbare verpakking kunnen meenemen en dat keer op keer. Ook kun je precies de hoeveelheid pakken die je nodig hebt. Zo zorgen we samen voor minder afval en minder verspilling." Deze beweging past in de ambitie van Albert Heijn om in 2025 twintig miljoen kilo minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. Het verpakkingsvrije assortiment bestaat uit 70 producten, van ontbijtgranen en broodbeleg tot ingrediënten voor het avondeten zoals pasta en rijst. Ongeveer 80% van het assortiment (55 producten) is biologisch, waaronder een aantal bijzondere producten zoal als Fonio, een Afrikaanse graansoort, en biologische koffiebonen. Albert Heijn XL in Rotterdam heeft de primeur met het nieuwe concept. Daarna kunnen klanten ook verpakkingsvrij boodschappen doen bij de XL op het Gelderlandplein in Amsterdam en de XL in Leidschendam, gevolgd door nog eens vijftig winkels het komend jaar. Albert Heijn werkt voor de introductie samen met SUPZero, een organisatie die bedrijven begeleidt bij de overgang naar afvalvrije concepten.


adv banner 240x400.jpg
Vegan Business_1.jpeg