top of page

AH verdubbelt vega(n) assortiment

Supermarktketen Albert Heijn voegt dit najaar 70 eigenmerk-producten toe aan haar assortiment vega(n) producten. “Het is onze missie om beter eten bereikbaar te maken voor iedereen", zegt Anita Scholte Op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Ahold Delzhaize.

"Een tijdlang had vlees de hoofdrol op ons bord en dat is de laatste jaren veranderd. Dat is goed nieuws, want vlees eten heeft een grotere impact op het milieu én op je gezondheid dan wordt gedacht. Als we wat vaker vegetarisch en plantaardig eten, kunnen we met elkaar flink wat van de CO2-uitstoot verminderen. Dat is beter voor de dieren én gezonder voor onszelf. We vinden het als Albert Heijn erg belangrijk om onze bijdrage te leveren." Volgens AH is een dagje vega(n) steeds populairder geworden voor de avondmaaltijd maar wordt nu ook als ontbijt en lunch gewaardeerd. Daarom breidt Albert Heijn dit najaar de keuze nog verder uit voor alle eetmomenten in Albert Heijn-winkels met 70 nieuwe producten. Van vegan verspakketten, plantaardige plakken ‘kaas’ en ‘geraspte kaas’, plantaardige spreads tot aan vegan vleeswaren zoals grillworst, gebraden kipfilet en vegan frikandellen, boneless wings, diverse burgers en plantaardige zuivel.


Green Proteine Alliance

Meer dan de helft van de Nederlanders is flexitariër en eet steeds meer plantaardige en vegetarische producten. Behalve de grote impact op het milieu, is plantaardig eten ook goed voor je gezondheid. De Gezondheidsraad adviseert om meer plantaardig en minder dierlijke eiwitten te eten en dus vaker te kiezen voor plantaardige eiwitbronnen. Het aanbod vleesvervangers is in drie jaar tijd flink gegroeid en ook de kwaliteit en smaak van de vleesvervangers, plantaardige en vegan producten worden steeds beter.

Om het plantaardige voedingspatroon nog meer te stimuleren is Albert Heijn partner van de Green Protein Alliance. De Green Protein Alliance streeft ernaar dat in 2025 Nederlanders minimaal 50% van eiwitten uit plantaardige bronnen haalt en maximaal 50% uit dierlijke bronnen, én dat de totale eiwitconsumptie gedaald is met 5% ten opzichte van 2015.

Banner Vegan Business (2).png
adv banner 240x400.jpg
bottom of page