Future Food Group breidt productontwikkeling uit
Future Food Group (FFG) heeft binnen de visie ‘proteïnerijk voedsel van de toekomst’ haar productontwikkeling uitgebreid. Letterlijk door investeringen in nieuwe technologie waarmee realistische vezelstructuren ‘als kip’ en ‘als rund’ worden vervaardigd, maar ook door zich te richten op meer typen eindproducten.
Hoewel FFG zich in eerste instantie bezighield met het vervaardigen van vleesvervangers, houdt het bedrijf nu een bredere scope aan. Zo heeft het onlangs ook een plantaardige burger als vis en vegan varianten op kaas ontwikkeld. Tevens heeft FFG een groot pakket biologische vleesvervangers gerealiseerd en blijft het aanbod volledig vegan vleesvervangers zich uitbreiden. Future Food Group richt zich met haar plantaardige alternatieven niet alleen op de vegetariërs en veganisten. De organisatie is van mening dat als we echte stappen willen zetten in het verduurzamen van de consumptie, juist de vleeseters over de streep moeten worden gehaald. Dat kan alleen door hen echt lekkere alternatieven te bieden voor een smaakvol gerecht zonder vlees. “Als dat een volledig vegan product is, is dat extra mooi", zegt Jos Havekotte, Sr. Innovation Manager bij Future Food Group. "Dan kunnen we iedereen bedienen met hetzelfde product.”
Nieuwe generatie vleesopvolgers
Met het continue ontwikkelen van daadwerkelijk goede en betaalbare vervangers, met oog voor gezonde voedingswaarde, is het bedrijf volop in beweging. Daartoe heeft FFG ook een nieuwe techniek in huis gehaald en verder ontwikkeld. Het productinnovatie team, waar ook (ex-)slagers deel van uitmaken, beschikt nu over een eigen FFG 3D Extrusion Technology. Hiermee kunnen realistische vezelstructuren worden gemaakt zoals reepjes 'als kip' of reepjes 'als rund'. Havekotte spreekt van een 'nieuwe generatie vleesopvolgers'. "Dankzij de technologie worden het uiterlijk, de smaak en de structuur van vlees zo goed weerspiegelt, dat je niet zou denken dat de producten plantaardig zijn. Tijdens het koken, van bijvoorbeeld een wokgerecht, absorberen de structuren de sappen van de overige ingrediënten en/of jus. Deze opgenomen sappen komen tijdens het eten weer vrij, waardoor een mals, sappig effect ontstaat; een gelijke ervaring als met het eten van vlees.“ Met deze techniek heeft de organisatie nu plantaardige, vezelige reepjes en blokjes ‘als kip’ en ‘als rund’ ontwikkeld, zowel vegetarisch als veganistisch. Naast naturel biedt FFG deze producten ook in diverse smaakstijlen die aansluiten bij de populairste wereldkeukens. Om de beste smaakervaring te bieden zijn de recepten verfijnd op basis van de feedback uit proefsessies met consumenten en enkele klanten in de voedingsindustrie. Ook is er met de vezelstructuren een plantaardig ‘stoofvlees’ gecreëerd.
Focus verleggen
Ten opzichte van vijf jaar geleden hebben vegetariërs en veganisten al veel meer productkeuze, maar het aanbod voor hen is nog niet zo groot als voor de gemiddelde consument. “Zeker voor veganisten zijn er voor veel dagelijkse producten nog geen volwaardige alternatieven. Kippenei-eiwit wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt in vegetarische vleesvervangers voor een goede consistentie, maar daar is een veganist nog niet bij gebaat.” Het is een uitdaging om goede, smaakvolle en betaalbare veganistische producten te ontwikkelen. Future Food Group is hier voor diverse producten al goed in geslaagd en wil het vegan assortiment verder uitbreiden. “Gelukkig staat de techniek niet stil en kunnen we steeds meer. Rome is ook niet in één dag gebouwd. Stap voor stap, met ieder nieuw product dat we ontwikkelen komen we verder naar duurzamer proteïne gebruik in ons voedsel.”
'We gaan voor duurzaam en gezond'
Future Food Group focust ook meer op welke grondstoffen worden gebruikt. Voor producten met soja als proteïnebron, wordt uitsluitend soja van Europese bodem gebruikt. Ook komen er meer en meer soja-vrije varianten op bestaande plantaardige producten. Een geheel nieuwe lijn in het assortiment van FFG is een pakket biologische producten. Ook hiervoor komen de grondstoffen van Europese bodem. “Ook de uiteindelijke voedingswaarde, met gezondheid voor de mens in ogenschouw, bepaalt welke ingrediënten, en in welke mate, we in een product gebruiken. We gaan immers voor duurzaam en gezond.” Al deze ontwikkelingen leiden in korte tijd tot een flinke toename in beschikbare producten. Kaes plakjes, Kaes Schnitzel, Burger als vis, Schnitzel als kip, Vegetarische en Veganistische reepjes als kip en als rund, vormen slechts een greep uit het nieuwe aanbod dat Future Food Group vanaf februari kan leveren. De producten worden onder de eigen merken PLNT en The Veggie Lovers aangeboden aan de retail en foodservice, maar kunnen ook als private label worden geleverd. Hierbij kunnen afnemers zelf aangeven welke combinaties van structuren, smaakvarianten, kalibraties en proteïne-grondstof ze wensen. Future Food Group wint langzaam maar zeker terrein in het vegaschap in retail. Zo is het merk The Veggie Lovers verkrijgbaar bij o.a. Marqt en Crisp en liggen items van het merk PLNT bij Vomar, Deen en Jumbo Foodmarkt Groningen. Daarnaast kan het (private label) leveren aan de horecagroothandel en lopen er gesprekken met grote industriële partners. Met haar assortiment kan Future Food Group de retail, foodservice en industrie over de volle breedte voorzien van waardige vleesopvolgers en meer.
コメント