Karma Kebab haalt 1 miljoen euro op voor ontwikkeling eigen horecaconcept

Karma Kebab heeft een investering van 1 miljoen euro aangetrokken van het impact investeringsfonds Phase2.earth. Hiermee wil de snelgroeiende Amsterdamse start-up van ondernemers Marcel van der Heijden, Pascal Labrie en Hidde Stolwijk verder groeien in Nederland en haar plannen voor een eigen horecaconcept uitrollen.

“Het is onze missie om het grootste en meest duurzame kebabmerk ter wereld te worden", vertelt oprichter Labrie. "Dat doen we door een gruwelijk lekker product te ontwikkelen en mensen te laten ervaren hoe verschrikkelijk lekker plantaardige streetfood kan zijn, terwijl je tegelijkertijd iets goeds doet voor onze planeet. Het is nog steeds fantastisch om te zien dat fanatieke carnivoren soms gewoon niet kunnen geloven dat ze geen vlees aan het eten zijn.” Ondanks de hobbels die de jonge start-up door corona moest nemen, groeide Karma Kebab de afgelopen 18 maanden keihard door. Medeoprichter Van der Heijden licht toe: “De beperkingen die corona ons oplegde, zowel op financieel als op praktisch vlak, hebben ons enorm creatief gemaakt. We hebben ons product, de branding en de verkoopkanalen flink kunnen doorontwikkelen en veel nieuwe concepten getest. Daardoor staan we inmiddels bij meer dan 150 restaurants op de menukaart, liggen we in het schap bij horeca-groothandels, zoals Sligro en Bidfood, maar ook bij verschillende supermarkten, zoals DekaMarkt en Coop. Daarnaast werken we samen met partners zoals UberEats, Gorilla’s en HelloFresh. Dat leverde ons afgelopen jaar al een Horecava Innovation Award op en de titel Marketing Start-up van het Jaar 2021. Het voelt als een heerlijke achtbaan en nu is het tijd om door te pakken.”

‘Begin 2022 gaat de eerste locatie open in Utrecht’

Het geld van de investering zal worden gebruikt voor verdere groei in Nederland. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de eigen horecaplannen die het merk heeft. “Ons verhaal is gestart met de eigen foodtrucks op festivals", aldus Stolwijk. "Kebab, bier, vrienden, gezelligheid, muziek en dat heerlijke onbezorgde festivalgevoel zitten allemaal in het DNA van ons merk. Al deze zaken komen terug in onze eigen horecaconcepten, die we al een aantal maanden aan het ontwikkelen zijn. Begin 2022 gaat de eerste locatie open in Utrecht en daarna zullen spoedig nieuwe locaties volgen. We kunnen niet wachten om hiermee te gaan knallen!” Het groeigeld is afkomstig van het impact investeringsfonds Phase2.earth, dat begin 2021 werd opgezet door Boudewijn Poelmann. “Phase2.earth investeert in start- en scale-ups die een impact willen maken voor een betere wereld”, vertelt Poelmann over de recente investering. “Wij helpen hen met kapitaal en expertise om zich te ontwikkelen, zodat zij een verschil kunnen maken in onze wereld. Wij geloven in de visie van de oprichters en gaan hen helpen om het allergrootste en duurzaamste kebabmerk ter wereld neer te zetten.”


Karma Kebab produceert 100% plantaardige kebab op basis van in Nederland geteelde knolselderij en granen. Het bedrijf zag het levenslicht toen Lowlands n 2018 chef-kok Pascal Labrie vroeg om de duurzaamste nachtsnack ter wereld te ontwikkelen. Dat werd een succes en na Lowlands meldden zich al snel vele andere festivals.

adv banner 240x400.jpg
Vegan Business_1.jpeg