top of page

LOOS start crowdfunding voor mobiele, verpakkingsvrije supermarkt in Utrecht

Vier jonge ondernemers zijn bezig met het opzetten van een verpakkingsloze, mobiele supermarkt, onder de naam LOOS. "Wij zullen met onze zelf omgebouwde bakfiets, genaamd Silo, gaan rondrijden in Utrecht en zo Utrechters een mogelijkheid geven om hun plasticverbruik op toegankelijke wijze te verminderen", vertelt Laurens Kok namens LOOS tegenover Vegan Business.

"Vanaf de week van 13 september zullen wij bezig gaan met een crowdfunding om van ons concept werkelijkheid te maken", zegt Kok verder. “Zelfs als je goede voornemens hebt om je plastic gebruik te verminderen, is het in de huidige markt erg lastig om dit te kunnen doen” vertelt Saskia IJpema. “En dat terwijl plasticvervuiling een groot hedendaags probleem is. De oceanen liggen er vol mee en het is constant in het nieuws, maar nog steeds gebruikt de gemiddelde Nederlander per jaar zo’n 1500 plastic verpakkingen! We kunnen wel massaal gaan opruimen, maar dat heeft pas echt nut als we ook de toevoer verminderen.” LOOS ontstond in november 2020, toen Saskia samen met Nayra van Lubek en Jiske de Jong deelnam aan het startersplatform Missie 030, een initiatief om ambitieuze jongeren kennis te laten maken met het sociaal ondernemerschap. De Jong: “Bij een opdracht om een idee te pitchen presenteerden we het idee om bij mensen thuis hun potten bij te komen vullen. Dat idee viel zo lekker dat we dat zijn gaan doorontwikkelen.”

Bijna vijf meter lange vrachtfiets

Ondertussen is ook Laurens Kok aangesloten. Van Lubek: “Toen eenmaal was besloten dat we specifiek in Utrecht wilden beginnen, werd al snel duidelijk dat een bakfiets the way to go is. In Utrecht ben je veel flexibeler en sneller als je niet in het autoverkeer vast hoeft te zitten. Met deze fiets kunnen we makkelijk in elke wijk komen en dicht bij iedereen komen, zodat mensen gemakkelijk bij ons hun potjes en zakjes kunnen komen vullen.” Dat duurzaamheid niet alleen bij de producten blijft die worden geleverd blijkt uit het ontwerp van de fiets. Kok: “Bij het ontwerpen van deze fiets heb ik telkens geprobeerd zoveel mogelijk tweedehands materialen te gebruiken. Zo is het frame gemaakt uit een oude boekenkast, en willen we de schermen aan de zijkanten maken van oude kuchschermen. Het maakt het wat moeilijker omdat je niet alles van tevoren kan uitdenken, maar dat is eigenlijk juist ook wel een heel leuke uitdaging.” In totaal is er €10.000,- nodig om het concept van de grond te krijgen. Met hun bijna vijf meter lange vrachtfiets wil LOOS dagelijks door een andere wijk in Utrecht rijden om mensen de kans te geven hun voorraden plasticvrij aan te vullen.

Banner Vegan Business (2).png
adv banner 240x400.jpg
bottom of page