top of page

Nationale Week Zonder Vlees voegt zuivel toe aan campagne

De vijfde editie van De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, van 7 t/m 13 maart, heeft dit jaar de meeste partners ooit aan zich weten te binden, 79 in totaal. Nieuw is dit jaar de toevoeging '& Zuivel'. Het is erg fijn om te zien dat veel partners elk jaar opnieuw van de partij zijn", zegt Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne.

De campagne wordt breed gesteund door de voedingsindustrie, waaronder bedrijven in de plantaardige vlees-, vis- en zuivelindustrie, en verschillende grote supermarkten. Boerdam vertelt verder: "Dit jaar hebben we dankzij de toevoeging ‘& Zuivel’ ook veel steun vanuit bedrijven met plantaardige alternatieven voor zuivelproducten. Dankzij de grote en gevarieerde verzameling aan partners kunnen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen meedoen aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. Onze partners maken het met hun vegetarische en plantaardige producten heel makkelijk om wat vaker geen vlees en zuivel te eten.”


Plantaardig alternatief voor ei

Net als voorgaande jaren zijn veel partners producenten uit de voedingsindustrie. Zo doen de producenten van vegetarische vlees- en visalternatieven Beyond Meat, De Vegetarische Slager, Garden Gourmet, Gold&Green, Good Catch, Kips, LikeMeat, Meatless Farm, Mora, PLNT, Quorn, Stegeman, Unox en Vivera opnieuw mee en sluiten Biovecci, Huls, Karma Kebab, Oumph!, Redefine Meat, Rootzz of Nature, Seasogood, The Dutch Weed Burger en Verdino zich voor het eerst aan. Dit jaar verbinden ook veel producenten van plantaardige alternatieven voor zuivel zich aan de campagne: Abbot Kinney’s, Alpro, Becel, beleaf, Blue Band en WUNDA. Ook plantaardige kaasproducenten Boursin Plant Based, Fermentino, Nurishh, Simply V, Violife en WildWestLand ondersteunen dit jaar de campagne. Maar dat is niet alles, want de plantaardige keuken is niet compleet zonder groente, fruit en peulvruchten. De merken Bonduelle, EAT ME, HAK, Koninklijke Vezet en Looye Kwekers doen daarom ook mee dit jaar, net als maaltijd- en kruidenmerken Chicken Tonight, Conimex, Gouda’s Glorie, Hellmann’s, Honig, Knorr, Maza, Patak’s, Santa Maria, TastyBasics en Verstegen Spices & Sauces. Voor deelnemers die helemaal plantaardig willen eten tijdens de campagneweek is er dit jaar zelfs een producent van een plantaardig alternatief voor ei, Crackd, van de partij om uit te proberen. Ook producenten van maaltijden en maaltijdboxen Dr. Oetker, HelloFresh, Lazy Vegan, YB by Yoghurt Barn, Rebl Chef, Vegan Flex by Fittergy, New York Pizza en Vegan Masters steunen de campagne.


World Animal Protection

De partners van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel helpen de week tot een succes te maken. Supermarkten Albert Heijn, ALDI, Coop, Jumbo, Lidl, PLUS en SPAR maken met diverse acties de campagne zichtbaar en toegankelijk voor heel Nederland. Ook online supermarkt Gorillas doet dit jaar mee, en foodservicebedrijf RESTOPIA® Professional. Daarnaast laten partners deli by Shell, TotalEnergies, Kiosk en Julia’s zien dat je ook gemakkelijk onderweg een snelle plantaardige oplossing kunt vinden. Partner Tefal maakt een gemakkelijke bereiding van groente mogelijk met zijn keukenapparatuur. Winkels HEMA en IKEA sluiten zich ook aan. Provincie Gelderland gelooft dat een flexitarisch eetpatroon al een groot verschil maakt voor het klimaat en ondersteunt de campagne daarom vanuit die overtuiging. World Animal Protection sluit aan vanuit de missie om het welzijn van dieren in de vee-industrie te verbeteren. Stichting Goeie Grutten steunt opnieuw de campagne en helpt dankzij hun bijdrage een nog groter publiek te bereiken.


79 Partners

De 2022 editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel wordt mede mogelijk gemaakt door: Abbot Kinney's, Albert Heijn, ALDI, Alpro, Becel, beleaf, Beyond Meat, Biovecci, Blue Band, Bonduelle, Boursin Plant Based, Chicken Tonight, Conimex, Coop, Crackd, De Vegetarische Slager, deli by Shell, Dr. Oetker, EAT ME, Fermentino, Garden Gourmet, Goeie Grutten, Gold&Green, Good Catch, Gorillas, Gouda’s Glorie, HAK, Hellmann's, HelloFresh, HEMA, Honig, Huls, IKEA, Julia's, Jumbo, Karma Kebab, Kiosk, Kips, Knorr, Koninklijke Vezet, Lazy Vegan, Lidl, LikeMeat, Looye Kwekers, Maza, Meatless Farm, Mora, New York Pizza, Nurishh, Oumph!, Patak's, PLNT, PLUS, Provincie Gelderland, Quorn, Rebl Chef, Redefine Meat, RESTOPIA® Professional, Rootzz of Nature, Santa Maria, Seasogood, Simply V, SPAR, Stegeman, TastyBasics, Tefal, The Dutch Weed Burger, TotalEnergies, Unox, Vegan Flex by Fittergy, Vegan Masters, Verdino, Verstegen Spices & Sauces, Violife, Vivera, WildWestLand, World Animal Protection, WUNDA en YB by Yoghurt Barn.

Banner Vegan Business (2).png
adv banner 240x400.jpg
bottom of page