Nederlandse bedrijven volgen tegengestelde strategieën om statement te maken tegen Black Friday

Nederlandse vegan merken maken vandaag op compleet tegengestelde manieren een statement tegen Black Friday. Zo houdt Willicroft haar digitale deuren gesloten, terwijl The Lekker Company online aankopen juist stimuleert. Wel hebben ze een gemeenschappelijk doel: bewustwording creëren op het gebied van duurzaamheid. Beide bedrijven pleiten voor een Green Friday.

"Ik ben er trots op te kunnen zeggen dat Willicroft online winkel vandaag gesloten is", schrijft Willicroft-oprichter Brad Vanstone op LinkedIn. The Lekker Company volgt een andere strategie: "Deze Black Friday heeft The Lekker Company besloten om te investeren in duurzaamheid. Daarom planten we vandaag een boom voor elke aankoop via onze webshop." Volgens Vanstone staat Black Friday voor wat verkeerd is in onze samenleving. "We hebben allemaal minder bezittingen nodig - ikzelf 100% inbegrepen. Wanneer we iets kopen, moet het positief bijdragen aan onze eigen gezondheid, de planeet en de levende wezens die ons huis met ons delen."

'Gezien de beperkte steun en onzekerheid van het beleid van de Nederlandse overheid voor retail en horeca zullen we de fysieke winkel zo lang mogelijk openhouden'

Willicroft houdt de fysieke winkel geopend. "Gezien de nieuwe lockdown maatregelen zou dit onze laatste dag open kunnen zijn", legt Vanstone die keuze uit. "Een lockdown heeft geen invloed op de online winkel. We kozen die plek in het centrum van Amsterdam zodat we toeristen en locals konden aantrekken. Sinds we open zijn, zijn we in en uit lockdown geweest en hebben we dus alleen maar een lokale aanhang opgebouwd voor de fysieke winkel. Gezien de beperkte steun en onzekerheid van het beleid van de Nederlandse overheid voor retail en horeca zullen we de fysieke winkel zo lang mogelijk openhouden." Willicroft is een plantaardig kaasmerk dat in 2018 is opgericht door Engelsman Brad Vanstone. Als kleinzoon van een zuivelkaasboer raakte hij in Nederland geïnspireerd om een plantaardig alternatief op de markt te brengen. In 2020 opende Willicroft de eerste vegan kaaswinkel van Nederland in Amsterdam, waar zowel eigen als andere plantaardige producten verkrijgbaar zijn. The Lekker Company (voorheen lekkerineenpotje) begon in 2014 als een Pinterest-hobby met 100 glazen potjes aan Utrechtse keukentafel. Destijds maakte eigenaresse Dewi van de Waeter zelf scrubs, lippenbalsem, body-butters en deodorant. Ze had een missie: iedereen zou moeten weten wat ze op hun lichaam smeren. Inmiddels worden de producten verkocht bij ruim 1750 winkels in Europa, waaronder honderden vestigingen van Albert Heijn en Etos.

Banner Vegan Business (2).png
adv banner 240x400.jpg