Nieuw innovatieplatform Brave New Food roept vegan startups op

Brave New Food zoekt Nederlandse startups en scale-ups die zich bezighouden met innovatie op het gebied van plant-based voedingsproducten. Het nieuwe open-innovatie platform wil startende ondernemers in contact brengen met grote(re) bedrijven en ze hun innovatieve ideeën laten verspreiden binnen andere sectoren.

“Corporates weten de weg naar innovatieve oplossingen nog niet altijd te vinden en zonder het juiste netwerk of investering blijft het voor start-ups moeilijk om te groeien of zelfs te overleven", zegt mede-oprichter Jesse ‘t Lam. "Door middel van challenges en open calls op ons platform koppelt Brave New Food concrete oplossingen aan concrete uitdagingen van corporates én versnellen we de schaalvergroting van mens-, dier-, en planeetvriendelijke start-ups. Door middel van drie open calls rondom de thema’s plantaardige alternatieven, voedselverspilling en duurzame verpakkingen, roepen we startups en scale-ups op om voor 16 februari hun innovatieve oplossingen te pitchen. Een snel groeiende groep aangesloten corporates en investeerders bekijkt alle pitches en nodigen de - voor hen - meest interessante innovators uit voor een kennismakingsgesprek op ons matchmaking event begin april. Wij bouwen bruggen, geen tunnels. Door verschillende branches en werkvelden in alle transparantie te verbinden, komen we sneller tot nieuwe oplossingen.”


Gamechangers

Brave New Food is van mening dat de transitie naar duurzamere en gezondere voeding om klimaatverandering en de druk op de gezondheidszorg te minimaliseren veel sneller moet. Het Europees georiënteerde innovatieplatform heeft een club van gamechangers gecreëerd die het verschil willen maken. Gevestigde bedrijven uit de voedingsindustrie die zich inmiddels hebben aangesloten, zijn onder andere Kraft Heinz, Superunie, Smurfit Kappa, The Greenery en Vivera. Deelnemers krijgen daarnaast toegang tot een poule van meer dan 50.000 innovatieve denkers, een netwerk van foodbranche-experts én de beschikbaarheid van investeringsmiddelen tot € 1 miljoen.

'Het is essentieel om buiten je bedrijf te blijven kijken'

Voor Brave New Food is samenwerken belangrijk in het vinden van oplossingen. Aangesloten partners zijn enthousiast over die aanpak. “Het is essentieel om buiten je bedrijf te blijven kijken", aldus Kraft Heinz-directeur Bob Rog. "Je kunt en weet zelf niet alles. Brave New Food voorziet ons in die inspirerende behoefte en tegelijkertijd kunnen wij hun netwerk inspireren met onze growth mindset.” De start-ups en scale-ups uit de poule van Brave New Food vertegenwoordigen diverse branches en disciplines. “Die brede blik is juist heel waardevol,” vindt Rog. “Ik geloof echt dat door deze vorm van open innovatie, ideeën en oplossingen veel sneller bij elkaar kunnen worden gebracht.” Brave New Food nodigt alle bedrijven die voorop willen lopen in de voedseltransitie, uit om zich aan te sluiten bij hun gamechangers-club. Met als stip op de horizon: 50 betrokken partners in 2021.