top of page

Oatly, Upfield en ProVeg vechten tegen plantaardige zuivelcensuur

Oatly is een samenwerking aangegaan met Upfield en ProVeg International om te strijden tegen de censuur van plantaardige zuivelproducten. Het drietal is een gezamenlijke petitie gestart en roept hiermee de EU op om het klimaatonvriendelijk amandement 171 tegen te houden.

“Dit amendement is geheel tegenstrijdig met de eigen intentie van de EU om duurzamere voedselproductie te bevorderen en maakt het voor consumenten lastiger om plantaardige keuzes te maken”, zegt Cecilia McAleavey, Director of Public Affairs and Sustainable Eating bij Oatly. Amendement 171 heeft als doel om de huidige restricties op het gebruik van zuiveltermen voor het beschrijven of verpakken van plantaardig voedsel uit te breiden door uitdrukkingen als ‘bevat geen melk’ te verbieden. Het amendement wordt besproken tijdens de CMO-trialogen die op woensdag 27 januari aanstaande van start gaan. Deze beperkingen zullen het moeilijker maken voor consumenten om plantaardig voedsel te kiezen, ondanks de stijgende vraag hier naar. Tevens bedreigen deze beperkingen consumenten hun recht op informatie en hun recht op eerlijke concurrentie van bedrijven. Daarnaast belemmert Amendement 171 de cruciale pogingen van de EU om te verduurzamen, zoals de ‘Green Deal’. Het is voor de Europese plantaardige zuivelsector nu al verboden om termen als ‘havermelk’ en ‘soja yoghurt’ te gebruiken. Dit amendement, dat in feite de plantaardige voedingsindustrie censureert, wil de bestaande beperkingen aanzienlijk uitbreiden door het gebruik van iedere koppeling met zuivelproducten op plantaardige verpakkingen of in advertenties te verbieden.

'Mensen zijn niet dom'

Als het amendement wordt aangenomen, zou het plantaardige merken zelfs verboden kunnen worden om beelden van hun eigen producten te gebruiken. Bovendien kan Amendement 171 feitelijk kloppende claims als ‘bevat geen melk’ verbieden. “Gezien de klimaatcrisis waar wij ons in bevinden, is het onverantwoord ons tegen te houden in het aanmoedigen van mensen om voor plantaardige producten te kiezen en tegelijkertijd de planeet te redden. Mensen zijn niet dom - iedereen begrijpt dat dit een poging is van de melklobby om de verschuiving naar het kiezen van duurzamer plantaardig voedsel te belemmeren.” Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland, voegt daar aan toe: “Het is ongelofelijk dat we wederom gedwongen worden duurzaamheid te rechtvaardigen. Waarom wordt innovatie tegengewerkt? Wie heeft daar baat bij? Groene energie wordt niet langer genegeerd of tegengewerkt, dus waarom onderdrukken en censureren we nog steeds de productie van duurzaam voedsel; zeker gezien de urgentie van de situatie? Wie is hier de verliezende partij? We moeten ieder onderdeel van de voedselketen aanpassen om de klimaatcrisis aan te pakken. De productie van daadwerkelijk duurzaam voedsel moet gestimuleerd worden. Hoe gaan we onze klimaatdoelen bereiken als we de invloed van machtige maar niet-duurzame industrieën ons collectieve lot laten bepalen?”

'Voedselbeleid hoort in het belang van consumenten, milieu én gezondheid gemaakt te worden'

Het culturele belang van zuivel – en met name kaas – in bepaalde landen wordt hiermee niet ondermijnd. In plaats van het tegenhouden van de onvermijdelijke en noodzakelijke verschuiving naar plantaardig voedsel, zou de zuivelindustrie traditionele ambachtelijke methodes moeten gebruiken om duurzaamheid te omarmen, zoals vele spelers in de vleesindustrie dat nu al doen voor de productie van plantaardig vlees. “Voedselbeleid hoort in het belang van consumenten, milieu én gezondheid gemaakt te worden. Dit amendement gaat tegen alle drie in”, zegt Dr. Jeanette Fielding, Chief Corporate Affairs & Communications Officer bij Upfield. “Door het illegaal te maken om plantaardig voedsel te beschrijven, te verpakken en af te beelden zoals we dat al 100 jaar doen, zetten we een flinke stap achteruit. Consumenten zijn op zoek naar sterk EU-leiderschap op het gebied van het klimaat en milieu. Dit betekent dat de bureaucratische barrières voor duurzaam en gezond eten moeten worden afgebroken, en niet hoger worden gebouwd.”

Banner Vegan Business (2).png
adv banner 240x400.jpg
bottom of page