Pieter Pot: Rotterdamse start-up met internationale ambities

Bijgewerkt op: 8 dec 2021

De Rotterdamse start-up Pieter Pot is vastberaden de wereldwijde retailwereld voorgoed te veranderen. Vandaag werd bekend dat de verpakkingsvrije online supermarkt een forse investering heeft opgehaald. "Dankzij onze enorme groei-impact hebben we een nieuwe investering van 9 miljoen euro opgehaald om onze impact komend jaar internationaal te vertienvoudigen", schrijft mede-oprichter en algemeen directeur Jouri Schoemaker op LinkedIn.

"Enorm vereerd en dankbaar dat we met dit mega inspirerende team van Pieters samen onze missie potje voor potje realiseren: Making waste free shopping available for all. Grote dank voor het vertrouwen van onze nieuwe investeerder Tomer Strikovsky van ETF Partners als ook onze huidige investeerders Janneke Bik van SHIFT Invest, Tijl Hoefnagels namens InnovationQuarter en Peter Arensman van Future Food Fund die wederom in deze ronden significant participeren. En natuurlijks speciale shout out naar mijn partner in crime Martijn Bijmolt. Op naar een volledig circulaire verpakkingsketen." Met behulp van herbruikbare verpakkingen zoals glazen potten wil de snelgroeiende start-up die in 2019 het levenslicht zag, boodschappen doen 100% circulair maken. Met de investering kan het jonge bedrijf haar impact vergroten en waagt het zich komend jaar aan nieuwe West-Europese markten. Een maand geleden werd het concept al in België geïntroduceerd. Jouri Schoemaker (31) en Martijn Bijmolt (29) lanceerden met Pieter Pot als eersten ter wereld een online supermarkt met een circulair verpakkingsmodel. Schoemaker vertelt: "Verpakkingen zijn de allergrootste vervuiler van onze oceanen en vormen 20% van onze totale afvalbijdrage. We openen er gemiddeld zeven per persoon per dag in Nederland. Daar moeten we vanaf.”


Bulkverpakkingen

Dat het animo voor verpakkingsvrij winkelen groot is onder de consument blijkt uit de cijfers. Pieter Pot telt ondertussen 70.000 Nederlandse 'Potters' - zoals het bedrijf leden noemt - 10.000 Vlaamse Potters en nog eens 30.000 Potters in spé. Naast een verdere groei in Nederland, willen de Rotterdamse ondernemers met de binnengehaalde investering het assortiment uitbreiden en in 2022 de stap naar andere West-Europese landen maken. “Bij een circulaire bezorgservice als de onze, waarbij er dubbele vervoerskosten zijn in verband met het ophalen van de lege verpakkingen en we ook schoonmaken van verpakkingen op ons nemen, is de schaal waarop je opereert van groot belang bij het financieel gezond worden. Tegelijkertijd moeten we ook in de bestaande markt de consument blijven verleiden met de duurzame optie. Deze is nog te vaak tijd- en geldrovend en Pieter Pot bewijst dat dat niet zo hoeft te zijn.” Potters krijgen hun boodschappen thuis geleverd in glazen potten en alle producten worden aangeboden voor prijzen die vergelijkbaar zijn met de traditionele supermarkt. Naast uitbreiding in binnen- en buitenland gaat Pieter Pot een eigen, vierkante pot ontwikkelen, wordt de wasstraat voor circulaire verpakkingen in house gehaald en moet het aandeel dat volledig circulair wordt geleverd omhoog. Voorwaarde om bij Pieter Pot in de digitale schappen te liggen, is dat er aangeleverd kan worden in een grote (circulaire) bulkverpakking. Zo komt olijfolie in een tank van 1000 liter die na afgevuld te zijn in de weckpotten weer teruggaat naar de producent om opnieuw gevuld te worden. Dit proces is echter nog niet bij iedere producent optimaal, omdat bulkverpakkingen niet de standaard zijn. Althans, nog niet. Verschillende producenten zoals Heinz, Unilever en PepsiCo worden door de populariteit van Pieter Pot aan het denken gezet en kloppen reeds bij het jonge bedrijf aan voor samenwerkingen.

'Duurzaam kan mainstream worden, als je het maar gemakkelijk en sexy maakt'

Het doel van Pieter Pot is te laten zien dat het kan: circulaire verpakkingen én een rendabele business case. Het bedrijf ziet zichzelf als blueprint voor een circulair verpakkingsmodel waar de grote spelers op kunnen aanhaken. “Wij willen met onze strategie de retailmarkt opschudden. Duurzaam kan mainstream worden, als je het maar gemakkelijk en sexy maakt. Met ons speelse merk en de mooie glazen potten laten we zien dat het veel leuker is om boodschappen te doen zonder al dat verpakkingsafval. Grote spelers beginnen dat ook in te zien en dat is precies wat we willen.” Het streven van Pieter Pot is om in 2023 break-even te draaien.

adv banner 240x400.jpg
Vegan Business_1.jpeg