Plantaardig consumentenplatform #zokanhetook bereikt 9 miljoen Nederlanders

In haar eerste jaar heeft consumentenplatform #zokanhetook meer dan de helft van alle Nederlanders geïnspireerd om vaker een plantaardige keuze te maken. "‘#zokanhetook wil het voor alle Nederlanders makkelijker maken om gezonder en duurzamer te leven", zegt PJ Beers, voorzitter van initiatiefnemer Green Protein Alliance.

Beers vervolgt: "Ik ben er trots op dat meer dan 30 bedrijven en organisaties samenwerken voor dit maatschappelijke doel." Het online platform laat consumenten zien dat je voor elk dierlijk ingrediënt net zo makkelijk voor een plantaardige variatiant kunt kiezen. Eén jaar na de lancering telt het platform 290 recepten en ruim 300 plantaardige supermarktproducten.


Stijging retailverkopen

Eetpatronen met meer plantaardige producten leveren relatief de meeste winst op om de voetafdruk van de voedselconsumptie in Nederland te verkleinen. Retailverkopen van plantaardige variaties op zuivel en vlees stegen het afgelopen jaar met 19,9% respectievelijk 37,6% (volume). Ook de verkoop van peulvruchten (10,8 %), noten, zaden en pitten (8,1%) en paddenstoelen (8,3%) zit in de lift. "Covid-19 heeft een grote invloed op ons aankoopgedrag", zegt Cecile Spoorenberg, Senior Strategic Insights Analyst bij IRI, aanbieder van marktinformatie en marktinzichten. "Ook het groeiende aanbod van en aandacht voor plantaardige producten maakt de plantaardige keuze steeds makkelijker en doordachter."


Green Protein Alliance

Green Protein Alliance is een non-profit vereniging die met een maatschappelijke beweging alle Nederlanders helpt naar een plantaardiger voedselpatroon. Het is een unieke alliantie van publieke organisaties, overheden, grote en kleine producenten, supermarkten en onderwijsinstellingen. Sinds 2016 bundelen al deze ketenpartners hun krachten om Nederlanders bewuster te maken van hun eiwitconsumptie. Samen streven zij naar een 50:50 balans: de helft dierlijke eiwitten en de helft plantaardige. Zo proberen zij samen Nederland een stukje duurzamer te maken, omdat zij geloven dat dat goed is voor mens en planeet.

LEEF LIEFDEVOL. EET PLANTEN.

  • LinkedIn - Black Circle

© 2020 Vegan Business