Plantaardige vis in stroomversnelling door stijgende gasolieprijzen

Door de sterk gestegen gasolieprijs, als gevolg van de oorlog in Oekraïne, is een rendabele visserij momenteel amper mogelijk. Veel schepen varen niet uit en de prijzen van vis stijgen hard. Door deze ontwikkelingen stijgt de vraag naar plantaardige alternatieven voor vis, constateert Schouten Europe. Het Brabantse familiebedrijf presenteert tijdens de PLMA-beurs in Amsterdam voor het eerst haar visvervangers aan het grote publiek.

“Vooropgesteld, de huidige aanleiding van de groeiende vraag naar plantaardige alternatieven voor vis is zeker niet iets waar wij op hebben gehoopt", zegt CEO Henk Schouten. "Als ondernemers voelen wij mee met al die mensen in de visserijsector die hard getroffen worden. Wij krijgen vragen van klanten of we versneld plantaardige alternatieven kunnen ontwikkelen. Dit is niet los te zien van de situatie in de visserijsector.’’ Na al 30 jaar vleesvervangers te hebben ontwikkeld, introduceerde Schouten vorig jaar haar eerste visvervanger: Vegan Green Tuna. De introductie kreeg veel aandacht in nationale en internationale media. De plantaardige tonijn heeft een basis van soja en tarwe en kan verwerkt worden in andere producten zoals brood- of toast salades, maaltijdsalades, wraps en kant-en-klaar maaltijden. Het product kan tevens dienen als pizza topping. Het aantal vervangers voor vis neemt wereldwijd toe. “Zoals wij voorloper zijn in de markt van vleesvervangers, willen we dat ook zijn op het gebied van visvervangers. We willen duurzame en lekkere alternatieven blijven ontwikkelen die de druk op de oceanen verminderen’’. In 2021 introduceerde Schouten naast de tonijn ook nog plantaardige vissticks. Ook dit product kan het geïnteresseerde publiek zien en proeven tijdens de PLMA-beurs op 31 mei en 1 juni in RAI Amsterdam.

adv banner 240x400.jpg
Vegan Business_1.jpeg