Schouten breidt assortiment visvervangers uit

Na de introductie van haar plantaardige tonijn en vissticks eerder dit jaar, introduceert het Giessense familiebedrijf Schouten Europe nu een ‘Burger zonder Vis’. Door de toevoeging van visvervangers aan haar assortiment biedt Schouten haar klanten wereldwijd de mogelijkheid om naast vleesvervangers ook visvervangers af te nemen.

Schouten bevestigt hiermee de internationale voortrekkersrol van Nederlandse bedrijven op het gebied van plant-based vlees- en visvervangers. “We spreken regelmatig met grote partijen uit de visindustrie die zeer geïnteresseerd zijn in onze producten en de ontwikkelingen op het gebied van plant-based vis", zegt Arjaan van der Giessen, Commercieel directeur bij Schouten. "Veel van die bedrijven willen plantaardige opties aanbieden, maar weten niet goed hoe dat te realiseren.” De 'Burger zonder Vis' heeft rijst en tarwe als basis en heeft een gewicht van 80 gram. Schouten stelt het product de komende tijd wereldwijd voor aan haar klanten binnen het retail, out-of-home en food industrie kanaal. Het product kan gegeten worden bij de warme maaltijd, bij een salade of op een broodje.

'Er komen andere technieken bij kijken, omdat de textuur van vis heel anders is dan van vlees'

Het nabootsen van vis is niet gemakkelijk. Schouten’s R&D Manager Anke van Eijk spreekt over een heel ander proces dan bij het vervangen van vlees. “Er komen andere technieken bij kijken, simpelweg omdat de textuur van vis heel anders is dan van vlees. Het lukt ons steeds beter om deze specifieke textuur na te bootsen. Natuurlijk is de herkenbare vissmaak ook erg belangrijk. Kloppen deze aspecten niet dan zal de consument waarschijnlijk niet structureel de overstap maken naar plant-based vis.’’ Plant-based vis is één van de meest veelbelovende categorieën binnen plant-based food. Dat stelt ProVeg International op basis van het Smart Protein Rapport 2021 dat wordt ondersteund door het Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma van de Europese Unie. Onderzoeksbureau AC Nielsen stelde in de Duitse markt de sterkste groei vast: tussen 2018 en 2020 groeide de plant-based viscategorie met 623% tot €1,9 miljoen.

adv banner 240x400.jpg
Vegan Business_1.jpeg