Schouten Europe stopt na twintig jaar met merk GoodBite
Vleesvervangerproducent Schouten Europe haalt na twintig jaar haar merk GoodBite uit de supermarktschappen. Het Brabantse familiebedrijf richt zich al een aantal jaren steeds meer op het leveren van private label producten en zet daar nu volledig op in. In het eerste kwartaal van 2022 zullen de laatste GoodBite producten uit de schappen verdwijnen.
Schouten Europe nam in de zomer van 2019 al de strategische keuze om zich te gaan richten op het leveren van producten onder huismerk. "Er komen steeds meer merken op de markt die zich als A-merk profileren", aldus commercieel directeur Arjaan van der Giessen. "Dan kun je twee dingen doen: of meegaan in het merkgeweld en grof investeren in het laden van je merk, of je specialiseren op het gebied van private label producten. Wij hebben voor dat laatste gekozen." GoodBite was één van de eerste vleesvervangermerken op de Nederlandse markt. Het merk was verkrijgbaar bij Konmar supermarkten en later jarenlang exclusief bij supermarktketen C1000. Na de overname van C1000 door Jumbo in 2012 kwam het merk ook landelijk beschikbaar in de Jumbo supermarkten. Het merk presteerde goed en diverse SuperUnie-leden zoals Deen en PLUS gingen het merk ook verkopen. De keuze voor private label houdt niet automatisch in dat Schouten zich alleen richt op het leveren van producten voor een zo laag mogelijke prijs. “We kunnen scherp offreren op de basisproducten maar willen daarnaast onze retailpartners veelvuldig verrassen met innovatieve producten waarmee men zich kan onderscheiden in de markt." Momenteel werkt Schouten al samen met de grootste Nederlandse supermarktketens. “We werken graag intensief samen zodat we op de juiste momenten de juiste producten kunnen voorstellen."
Op de foto: commercieel directeur Arjaan van der Giessen (midden) samen met commercieel manager Mark van Noorloos (l) en sales manager retail Maxim Parser (r)
Comments