top of page

Schouten komt met volledig plantaardige kip- en rundstukjes

Schouten Europe B.V. voegt deze maand twee producten toe aan haar assortiment. Het gaat om volledig plantaardige kip- en rundstukjes. "Er waren al diverse kip- en rundstukjes op de markt maar wij vonden dat het beter kon", zegt R&D-directeur Niek-Jan Schouten.

Het Nederlandse familiebedrijf vindt het met name met dit soort producten belangrijk dat de consument geen concessies hoeft te doen op smaak en textuur. "Wij hebben hard gewerkt aan producten waarvan wij verwachten dat ze zelfs beter gewaardeerd worden dan echte kip en rund." De plantaardige kip- en rundstukjes van Schouten bevatten respectievelijk 18,3 en 22,7 gram eiwit per 100 gram en zijn gemaakt van plantaardige eiwitten uit soja, tarwe en erwten. De kipstukjes bevatten geen soja. De producten bevatten weinig verzadigd vet en zout en zijn gemakkelijk te verwerken in gerechten. Schouten stelt de producten de komende maanden wereldwijd voor aan geïnteresseerde partijen binnen de retail, het out-of-home kanaal en de voedselverwerkende industrie.

'We weten zeker dat we met deze producten wereldwijd kunnen bijdragen aan de verschuiving naar een plantaardiger voedingspatroon'

Volgens onderzoeksbureau Markets and Markets vormen de productsegmenten kip- en rundvervangers wereldwijd veruit de grootste productgroepen binnen de markt voor vleesvervangers. Markets and Markets verwacht dat het vervangen van kip in 2025 een omzet van ruim $13 miljard vertegenwoordigt en het vervangen van rund ruim $6 miljard. “We zijn er trots op dat we deze producten kunnen toevoegen aan ons assortiment en weten zeker dat we met deze producten wereldwijd kunnen bijdragen aan de verschuiving naar een plantaardiger voedingspatroon." Nederland is al decennialang koploper in de ontwikkeling en productie van plantaardige alternatieven voor vlees. De laatste jaren is deze positie nog verder versterkt door een sterk groeiende vraag, nieuwe toetreders, technologische ontwikkelingen, versnelling op het gebied van innovatie en de stimulerende invloed vanuit politiek, media, onderwijs en NGO’s. Schouten startte in 1990 als eerste Nederlandse partij met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Het bedrijf vermarkt één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld en levert haar producten, voornamelijk onder private label, in meer dan 50 landen. Ook ontwikkelt het bedrijf veel producten op basis van klantvraag.

Banner Vegan Business (2).png
adv banner 240x400.jpg
bottom of page