Schouten lanceert plantaardige tonijn

Het Nederlandse familiebedrijf Schouten Europe B.V. introduceert deze maand een volledig plantaardige tonijn. Onder de naam ‘TuNo’ wordt het product de komende periode voorgesteld aan geïnteresseerde partijen. Volfens Schouten kan plantaardige tonijn een belangrijke rol spelen in het beschermen van bedreigde tonijnsoorten.

“Alle tonijnsoorten worden zwaar overbevist en een heel aantal soorten wordt met uitsterven bedreigd", zegt productmanager Annemiek Vervoort. "Onze plantaardige tonijn heeft dezelfde bite en smaak als echte tonijn. Het product is geschikt om koud te eten en is daardoor direct klaar voor gebruik voor iedereen die op een duurzame manier wil genieten van de smaak van tonijn." Schouten stapt met haar eerste visvervanger in een nieuw segment en verwacht het komende jaar haar aanbod visvervangers verder uit te breiden. “We zien dat de vraag naar visvervangers toeneemt. Het is logisch dat mensen naast het vervangen van vlees ook nadenken over het vervangen van vis. We starten met een vervanger voor tonijn omdat we daarmee direct bijdragen aan een duurzame oplossing voor een wereldwijd probleem."

'Eind februari zal de eerste toepassing met het product van Schouten bij een grote Nederlandse retailer in de schappen liggen'

De plantaardige tonijn van Schouten kan verwerkt worden in andere producten zoals smeersalades, maaltijdsalades, wraps en kant- en klaar maaltijden. Het product kan tevens dienen als pizza topping. Eind februari zal de eerste toepassing met het product van Schouten bij een grote Nederlandse retailer in de schappen liggen. Schouten startte in 1990 als eerste Nederlandse partij met de ontwikkeling van vleesvervangers op basis van plantaardige eiwitten. Schouten heeft één van de meest uitgebreide en gevarieerde assortimenten ter wereld. De producten worden voornamelijk onder huismerk verkocht in supermarkten in binnen- en buitenland. Ook ontwikkelt Schouten veel producten op basis van klantvraag.