Startup Plant B wil dit jaar 10.000 vaste klanten werven

De ambities van Plant B, een startup in bevroren, plantaardige, kant-en-klaar maaltijden liegen er niet om. “We zijn op zoek naar groeikapitaal zodat we dit jaar 10.000 vaste klanten kunnen werven, die we kunnen helpen om met minimale inspanning hun levensstijl ambities te realiseren", zegt Joost Esser, één van de drie co-founders van Plant B.

Esser gaat verder: "Het is onze ambitie om binnen drie jaar de belangrijkste Europese markten (Benelux, Duitsland en Denemarken, red.) veroverd te hebben.” Plant B was recent te zien in het tv-programma Dragons' Den. "We deden vooral mee voor wat extra naamsbekendheid", aldus co-founder Maarten Gomes. "Maar dat de hele voorraad er in één avond doorheen zou gaan én er een investeringsaanbod op tafel zou liggen hadden we niet verwacht."

'We hebben nu de kennis én de middelen om onze ambitieuze internationale groeidoelstellingen te behalen'

Tijdens de uitzending waren de investeerders Michel Perridon, Nikkie Plessen, Pieter Schoen, Won Yip en Shawn Harris er snel over uit. Ongekend dat plantaardige kant-en-klaar maaltijden zo lekker kunnen zijn. Harris bood € 300.000,- voor 25% van de onderneming. "Wat veel mensen niet weten, is dat 60% van de deals op tv in werkelijkheid niet doorgaan. Hier zijn natuurlijk uiteenlopende redenen voor. In ons geval had het te maken met de wederzijdse conclusie dat Plant B in deze fase meer gebaat is bij een investeerder met D2C-ervaring (Direct to Consumer, red.). Kort na de uitzending werden we gebeld door een groep angel-investeerders, die ook achter Crisp en Spruit zitten. We hebben nu zowel de kennis als de middelen om onze ambitieuze internationale groeidoelstellingen te behalen." Op dit moment heeft Plant B twaalf verschillende maaltijden in haar assortiment. Elke maand komen er twee bij.