Unilever streeft naar €1 miljard vega(n) omzet

Vandaag kondigde Unilever een nieuw jaarlijks omzetdoel van €1 miljard aan voor plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven. Dit doel wil het bedrijf halen in de komende vijf tot zeven jaar.

De groei die Unilever voor ogen heeft, zal worden gestimuleerd door de uitrol van haar merk De Vegetarische Slager en de uitbreiding van het aantal vegan alternatieven van merken als Hellmann’s, Magnum en Wall’s/OLA. Deze doelstelling maakt deel uit van het vandaag gepresenteerde wereldwijde 'Future Foods' programma. Dit programma richt zich op twee kerndoelen: mensen helpen over te stappen op gezondere voeding en de milieu-impact van de wereldwijde voedselketen verminderen.

'De vee-industrie is de op een na grootste veroorzaker van de uitstoot van broeikasgassen'

”Als één van ’s werelds grootste voedingsmiddelenproducenten kunnen we een kritieke rol spelen in de transformatie van het wereldwijde voedselsysteem", zegt Hanneke Faber, President Foods & Refreshment van Unilever. "Het is niet aan ons om te bepalen wat mensen eten maar we kunnen wèl gezondere en plantaardige alternatieven toegankelijk maken voor iedereen. Dit zijn ambitieuze, verstrekkende doelstellingen die aangeven dat we een positieve bijdragen willen leveren aan de wereld. De meeste mensen erkennen inmiddels dat het bestaande voedselsysteem onrechtvaardig en inefficiënt is. Een miljard mensen wereldwijd lijdt honger terwijl twee miljard mensen te zwaar is of zelfs obesitas heeft. Een derde van al het geproduceerde voedsel wordt weggegooid. En de vee-industrie is de op een na grootste veroorzaker van de uitstoot van broeikasgassen, na fossiele brandstoffen. Het is tevens een veroorzaker van ontbossing, water- en luchtvervuiling en het verlies van biodiversiteit.”


Doelstellingen voor 2023

Unilever breidt haar activiteiten op het gebied van plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven al enkele jaren uit. Amper twee jaar na de overname van De Vegetarische Slager in 2018 is het plantaardige vleesmerk al verkrijgbaar in meer dan 30 landen. Vorig jaar werd het bedrijf geselecteerd als leverancier van de plantaardige Whopper en Nuggets van Burger King in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Op het gebied van ijs werd in 2019 de eerste vegan Magnum door PETA verkozen tot Best Vegan Ice Cream in Engeland. Hellmann’s vegan mayonaise en Ben & Jerry’s zuivelvrije Coconutterly Caramel’d Dairy-Free ijs werden in 2020 door Nielsen uitgeroepen tot een van de 25 meest baanbrekende innovaties in Europa. In 2019 investeerde Unilever EUR 85 miljoen in ‘The Hive’, haar food innovation centre aan de universiteit van Wageningen, om zo onderzoek naar plantaardige ingrediënten en vleesalternatieven, efficiënte gewassen, duurzame voedselverpakking en voedingsmiddelen met een hoge voedingswaarde te steunen. De doelstellingen van de Foods & Refreshment divisie ondersteunen bovendien Unilevers wereldwijde toezeggingen om voor 2023 een ontbossingsvrije toeleveringsketen te realiseren, €1 miljard te investeren in een nieuw klimaat- en natuurfonds en te zorgen dat 100% van haar plastic verpakkingen voor 2039 herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar is.

'Het merk wil de grootste slager ter wereld worden door plantaardige eiwitten te produceren die qua smaak, textuur en voedingswaarde concurreren met dierlijk vlees'

Unilever is één van 's werelds toonaangevende leveranciers op het gebied van Beauty & Personal Care, Home Care en Foods & Refreshment producten die in meer dan 190 landen worden verkocht en ruim 2,5 miljard consumenten per dag bereiken. Wereldwijd heeft Unilever 150.000 medewerkers in dienst. In 2019 werd een een omzet gerealiseerd van €52 miljard. Meer dan de helft van Unilevers voetafdruk wordt gegeneerd in opkomende markten. Unilever heeft ongeveer 400 merken die in huishoudens over de hele wereld te vinden zijn, waaronder Dove, Knorr, Dirt Is Good, Rexona, Hellmann’s, Lipton, Wall’s, Lux, Magnum, Axe, Sunsilk en Surf. De Vegetarische Slager werd opgericht door Jaap Korteweg, boer van de negende generatie en vleesliefhebber die vegetariër werd. De Vegetarische Slager produceert een breed assortiment nostalgische favorieten die vleesliefhebbers niet kunnen missen. Het merk wil de grootste slager ter wereld worden door plantaardige eiwitten te produceren die qua smaak, textuur en voedingswaarde concurreren met dierlijk vlees.


LEEF LIEFDEVOL. EET PLANTEN.

  • LinkedIn - Black Circle

© 2020 Vegan Business