top of page

‘Met Freggies besparen we veel water en reduceren we de CO2-uitstoot’

Op vrijdag 28 februari start de Rotterdamse snackbar Florida aan de Van Lennepstraat 30 met de verkoop Freggies-burger (varianten wortel en rode biet).

Wij spaken met ondernemer Mike Maduro, oprichter van het in Schiedam gevestigde snackconcept Freggies, smaakvolle én duurzame producten zonder vlees en zuivel. “Freggies ontwikkelt, produceert en levert plantaardige maaltijden, snacks en finger foods”, vertelt Maduro. “Het zijn snacks voor food lovers die het anders willen doen. Freggies hebben een  smaakvolle bite, zijn vezel- en eiwitrijk, dragen bij aan een beter milieu én een goed gevoel.”


Vegan ondernemer Mike Maduro groeide op als zoon van een slager in Nederland en Curaçao. Ook is hij voormalig kampioen American football. Maduro speelde als defensive tackle bij Wild Cats in Maastricht. “Vergelijk het met de slagvelden zoals bij de Vikingen. Er was altijd vuurwerk! Haha. Na het behalen van het Nederlands kampioenschap ging ik een avondstudie volgen naast mijn full time baan. Tussen werk en school had ik weinig tijd en was ik dus vaak overgeleverd aan het aanbod van voedsel op straat en op school. In 2011/2012 lag de focus veel op biologisch, maar dat zegt niks over de smaak en of iets lekker is. Ik snakte na een lange dag werk altijd naar iets warms, echter het aanbod was beperkt.”


Vezels en groente

Maduro merkte dat zijn eetgewoonten uit zijn sporttijd niet meer matchten met zijn minder actieve levensstijl.

“Ik ben me toen gaan verdiepen in wat echt gezonde voeding is. Ik heb vroeger een dieet gevolgd om spiermassa te kweken en vet te verliezen, maar dat zijn vrij extreme en eenzijdige, maar vooral tijdelijke alternatieven. Ik zocht naar een levensstijl waarbij ik zonder al te veel gedoe lekker kon eten én een stabiel vetpercentage behield.”

‘Het aangeleerde smoesje om vlees te eten voor de eiwitten kwam steeds meer onder druk te staan’

“Ik heb veel onderzoeken gelezen en daar kwam in naar voren dat voornamelijk vezels en groente de sleutel hierin zijn. Wist je dat meer dan de helft van de volwassen in de Nederland een chronisch tekort heeft aan vezels? En dat minder dan 7% in Nederland een eiwittekort heeft? Het aangeleerde smoesje om vlees te eten voor de eiwitten kwam steeds meer onder druk te staan. Ook vond ik dat de kwaliteit van vlees achteruit ging. Toen er diverse schandalen met vlees aan het licht kwamen, besloot ik om te minderen en mijn kwaliteit van vlees te verhogen. Toch hield ik er steeds vaker een nare smaak aan over. Mijn stofwisseling veranderde en ik had onzuiverheden in mijn huid.”


The Game Changers

Maduro kwam erachter wat de impact is van vlees op onze planeet. “Ik leerde hoeveel grondstoffen er voor nodig zijn en hoe inefficiënt het is om een dier te laten groeien, puur voor voedsel. Toen wist ik dat ik iets wilde maken met veel vezels en zonder vlees, wat toch heel lekker is.” Op de vraag wat hij van de Netflix-documentaire The Game Changers vindt, zegt Maduro: “Ik vind het sterk dat ze atleten hebben genomen en deze door middel van testen het verschil te laten zien. Ook om het imago rondom plantaardig te veranderen. Veganisme is geen hype meer. Het is niet alleen voor een bepaalde sociale klasse of geslacht. Het is voor iedereen!”

‘Via circulaire ingrediënten proberen we om op een smakelijke manier voedselverspilling tegen te gaan’

Met Freggies wil Maduro op dit moment samenwerkingen aangaan en zijn bedrijf laten groeien. “Wij leveren op dit moment voornamelijk b2b aan cateraars, grootkeukens en horeca. Voor consumenten heeft Freggies een Food Lab waar tastings en kleine verkoop plaatsvinden. Later dit jaar zal de webshop volgen, waar particulieren onze producten kunnen bestellen om thuis te ontvangen."

"Wij merken dat de vraag groeit en dat er meer nieuwe of grotere aanbieders komen, maar het onderscheidende karakter is volgens Freggies hierin de sleutel. De smaak, structuur en gezonde voedingswaarde zijn de speerpunten. Tevens streven wij ernaar om circulaire ingrediënten toe te passen om op een smakelijke  manier voedselverspilling tegen te gaan. Voor het maken van dit plantaardige product besparen we veel water en reduceren we de CO2-uitstoot ten opzichte van snacks van vlees of zuivel.”


Banner Vegan Business (2).png
adv banner 240x400.jpg
bottom of page