top of page

De toekomst van de Nederlandse vegan kaasmarkt

Uit recent onderzoek blijkt dat de wereldwijde vegan kaasmarkt zal uitgroeien tot een markt met een waarde van zo’n zeven miljard Amerikaanse dollar in 2030. Wij spraken met Willicroft, Charly’s, Fervena en Wilmersburger, vier spelers op de Nederlandse markt. Zij zien de toekomst stuk voor stuk positief tegemoet.

Charlotte Zum Vörde Sive Vörding, eigenaar van Charly’s All Is Fair, ziet collega producenten niet als concurrenten. “We doen allemaal net wat anders", vertelt zij aan Vegan Business. "Of het nu gaat om een andere type producten of een andere insteek. Uiteindelijk denk ik dat we elkaar versterken. Sowieso als je het als relatief klein of middelgroot bedrijf wilt redden, zul je altijd krachten moeten bundelen, anders blaast een grote speler je collectief van de baan.” Hoewel het aandeel van Fervena, een merknaam van Innoso, op de Nederlandse markt nog bescheiden is, heeft Fervena de ambitie een belangrijke speler te worden. “We werken nu vooral voor export”, zegt Venetka Agayn namens Innoso. “Dat hopen we in de toekomst te veranderen. Fervena is een merk dat SKAL gecertificeerd is, leunt op natuur en fermentatie voor de smaak, textuur en conservering. Daarnaast hebben we er ons vanaf het begin op gericht om een gezonde, diverse darmflora te ondersteunen en daarom brengen de producten actieve bacteriën naar de darmen en niet texturizers, conservanten of smaakstoffen. Daarom hebben we op de verpakkingen nu een stempel 'Mind your gut/choose fermented ' gezet om dit onder de aandacht te brengen. Dit heeft veel positieve reacties opgeleverd. Als gevolg zijn onze producten best bijzonder en voor de mensen die dat zoeken, zijn ze hoog gewaardeerd samen met de lekkere, onderscheidende smaak. Het onderscheidt ons ook van producten die geen of een minimale hoeveelheid eiwit bevatten.”

‘Onze impactgerichte aanpak is echt uniek'

Ook Brad Vanstone van Willicroft ziet andere plantaardige kaasmakers niet als concurrenten, vanwege de groei van de ruimte voor plant-based kaas. “Als je op dit moment een supermarkt in Europa binnenloopt, kan het niet anders dan dat de afdeling zuivelkaas kleiner zal worden in de toekomst en dat de ruimte voor plant-based kaas zal groeien. In wezen is er ruimte voor veel producenten die heerlijke en verantwoorde producten maken. We zijn van mening dat onze impactgerichte aanpak echt uniek. Wij zijn onze eigen grootste critici zijn; als het misgaat, kunnen we alleen onszelf daar de schuld van geven.” Gevraagd naar hoe zij de positie van Charly’s All Is Fair in de Nederlandse vegan kaasmarkt in 2030 ziet, antwoordt Zum Vörde Sive Vörding: “Voor 2030 is mijn visie dat Charly’s een bekend merk is, waarvan mensen weten dat het lekker, duurzaam, gezond én voor een betere planeet is. Naast kaas hoop ik dat we ook diverse andere type producten op de markt hebben om op diverse vlakken bij te kunnen dragen aan een betere wereld.”

‘In het begin was Wilmersburger de enige in het supermarktkanaal'

“Het aandeel van Wilmersburger in de supermarkt is in verhouding kleiner geworden”, zegt Jeroen Koedam namens Wilmersburger. “In het begin was Wilmersburger de enige in het supermarktkanaal en waren we heel goed vertegenwoordigd in de Natuurwinkel. De vraag neemt toe, maar het aantal merken in de supermarkt ook.” Gevraagd naar de positie van Wilmersburger in 2030 zegt Koedam dat hij daar weinig over kan zeggen. “Het zou mooi zijn als er meer ruimte in het koelschap komt, omdat er veel minder koekaas wordt gegeten en de ruimte opgevuld gaat worden door vegan merken, zoals Wilmersburger.” Wilmersburger kwam in 2013 op de Nederlandse markt en was de eerste vegan kaasopvolger die in de supermarkten Jumbo, Albert Heijn, Marqt, Deen en Natuurwinkel verkrijgbaar was. Na een aantal jaren kwamen er ook andere merken op de Nederlandse markt. Irina Itschert, managing director bij Wilmersburger zei in een recent interview: "Het grote succes van Wilmersburger is vooral te danken aan het feit dat we een puur veganistisch bedrijf zijn en zeer hoge kwaliteitsnormen hanteren.”

Planeetvriendelijke ingrediënten

Hoewel we ernaar streven om in 2030 de grootste producent van Nederland te zijn, zullen we dit niet gebruiken om ons succes aan af te meten”, zegt Vanstone. “De impact van Willicroft is hoe we onszelf ter verantwoording zullen roepen. In 2030 zal minstens 80% van onze supply chain verplaatst zijn naar lokaal terrein. Tevens zullen we in ons hele bedrijf C02-neutraliteit hebben bereikt. Tot slot zullen we een model voor overgangslandbouw hebben ontwikkeld dat anderen kunnen volgen, zodat melkveehouders kunnen overstappen van zuivel naar het verbouwen van meer planeetvriendelijke ingrediënten.” Fervena richt zich volgens Agayn op gezonde voeding. “Dat blijkt ook uit de participatie van Innoso in het Europese project Rise-well, dat zich breed focust op het welzijn van ouderen. Wij denken dat dit een waardevolle contributie is, gezien de voorspelling is dat er in 2050 de aarde twee miljard bewoners met een leeftijd van 60+ zal hebben.”

Banner Vegan Business (2).png
adv banner 240x400.jpg
bottom of page